Sedavé zaměstnání a co způsobuje

Sedavé zaměstnání a co způsobuje
Březen 23 21:43 2016 VašeSvaly.cz Tisk článku

Sedávé zaměstnání je pomalá, ale jistá cesta do invalidního důchodu. Nevěříte?

Co všechno způsobuje sedavé zaměstnání?

Nedostatek pohybu způsobené sedavým zaměstnáním způsobuje celou řadu malých i velkých problémů. Co je ale úplně nejhorší a možná si to spousta lidí ani neuvědomuje.
V podstatě si zaděláváme na pořádné problémy už od první třídy, kdy usedneme do lavic. Sedíme i na střední a každý volný čas, kdy si sedneme k televizi či počítači. Nedostatek pohybu nijak nekompenzujeme.

Nejčastější následky sezení:

+ bolesti hlavy způsobené zpomalením prokrvování těla
+ zkracování šlach - syndrom karpálního tunelu
+ nadváha - nedostatek pohybu se projeví ukládáním tuku
+ ztráta svalové a kostní hmoty - např. bolesti zad způsobené špatným držením těla
+ vznik křečových žil a hemeroidů

Určitě znáte poměrně rozšířený syndrom karpálního tunelu. Ten vzniká při dlouhodobém nadměrném přetěžování zápěstí (práce na klávesnici, myši).

Jaké pohybové aktivity jsou vhodné?

Obecně platí, že 1 hodinu sezení musíte nahradit minimálně 10 minutami pohybu. Mezi nejvhodnější kompenzační aktivity patří např.:  jízda na kole, jóga, nordic walking, plavání... Ideálně na čerstvém vzduchu.

Doporučuji se hýbat i cestou do práce a v práci. Stačí, pokud to situace dovoluje, jezdit do práce na kole. Nepoužívat výtah, ale pěkně vyjít schody. Jednou až dvakrát se během každé hodiny zvedněte ze židle a projděte se. Přidat klidně můžete i pár protažení zad, krční páteře, dřepů...

Pokud je však již pozdě, tak jediným řešením je návštěva lékaře či fyzioterapeuta.
Fyzioterapeut Vás naučí provádět správné kompenzační cvičení na ochablé svalstvo. Vše chce samozřejmě čas a trpělivost.

V případě, že trávíte denně více než 3 hodiny u PC, doporučuji Vám investovat do kvalitního vybavení.
Čemu byste měli věnovat zvýšenou pozornost je kvalitní ergonomická židle, stůl, monitor, klávesnice a myš.

  Kategorie:

Komentáře rss

Přidat komentář

2 komentáře

  1. avatar
    Leden 16, 2017, 14:13

    Posilovna nebo plávání určitě pomohou. A pokud ne, tak bych uvažoval o změně zaměstnání.

    odpovědět
  2. VašeSvaly.cz
    Březen 23, 2016, 22:40icon

    Osobně mám vyzkoušeno, že mi dost pomáhá plavání. Občas si zajdu na fotbálek či do posilky.

    odpovědět